
LIFESTYLE
BEV, HEV vai PHEV – kuru auto izvēlēties?
Transporta nozare jau kādu laiku piedzīvo pāreju uz videi draudzīgākiem risinājumiem. Arvien biežāk uz ceļiem redzam automašīnas ar elektrotehnoloģijām. Šogad jauno auto vidū lielāku uzrāvienu popularitātē piedzīvo hibrīdi, plug-in hibrīdi un elektroauto.
Vairāk jauno auto
Pirmajos sešos mēnešos Latvijā iegādāts par 22 % vairāk jaunu vieglo automobiļu salīdzinājumā ar 2024. gada attiecīgo periodu. Savukārt līzinga apjoms šajā segmentā audzis vēl straujāk – par 39 %, liecina Citadele Leasing apkopotie dati.
Iegādes pieaugums vērojams automobiļiem ar dažādiem degvielas tipiem un piedziņas veidiem, izņemot dīzeļdegvielas automobiļus, kas vienīgie uzrāda 14 % lejupslīdi. Līdzīga tendence vērojama arī lielākajā daļā citu Eiropas valstu. Strauja izaugsme redzama elektroauto (BEV) reģistrācijās – 32 % pieaugums salīdzinājumā ar 2024. gada 1. pusgadu, savukārt plug-in hibrīdi (PHEV) ir piedzīvojuši iespaidīgu izrāvienu ar +397 % pieaugumu.
“Latvijā iedzīvotāju pieaugošo interesi par alternatīvās piedziņas automobiļiem būtiski veicinājis valsts atbalsts EKII programmas ietvaros. Šī tendence saskan ar kopējo dinamiku Eiropā, kur samazinās pieprasījums pēc klasiskajiem iekšdedzes dzinējiem – benzīna un dīzeļdzinēja, un arvien lielāku tirgus daļu iegūst videi draudzīgākas alternatīvas: plug-in hibrīdi, hibrīdi un elektroauto. Šogad pašuzlādes hibrīdi (HEV) pirmo reizi kļuvuši par populārāko dzinēja tipu Eiropā, apsteidzot benzīna automobiļus reģistrāciju skaita ziņā – pretēji situācijai pirms gada. Šī patēriņa uzvedības maiņa novērojama visā reģionā, tostarp Apvienotajā Karalistē,”
norāda Ģirts Glāzers, Citadele Leasing valdes priekšsēdētājs.
Katram savas priekšrocības
Hibrīds (HEV – Hybrid Electric Vehicle)
Kombinē iekšdedzes dzinēju ar nelielu elektromotoru. Uzlādējas tikai braukšanas laikā.
Vidējais Citadele Leasing piešķirtais finansējums hibrīda iegādei 2025. gada pirmajā pusē ir 24 350 eiro.
+ Nav jāuztraucas par uzlādi.
+ Lētāks nekā citi elektrificētie auto.
+ Jo vairāk ar hibrīdu brauc pilsētā, jo vairāk ietaupa. Hibrīdsistēmas efektivitāte būs jūtama tieši sastrēgumu laikā, īpaši lēnas satiksmes gadījumā ļaujot pārvietoties vien ar elektrību.
− Ļoti ierobežots elektriskais režīms.
− Mazāks degvielas ietaupījums salīdzinājumā ar PHEV.
– Nav pieejams valsts atbalsts.
Plug-in hibrīds (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
Līdzīgs hibrīdam, bet ar lielāku akumulatoru, ko var uzlādēt no elektrotīkla.
Populārākie modeļi 2025. gada pirmajā pusē: VW Tayron (izteikts līderis), VW Tiguan (arī ļoti populārs), Škoda Kodiaq, Cupra Terramar, Toyota RAV4.
Vidējais Citadele Leasing piešķirtais finansējums plug-in hibrīda iegādei 2025. gada pirmajā pusē ir 32 320 eiro.
+ Var braukt īsus attālumus (30–80 km) tikai ar elektrību.
+ Elastība – var izmantot gan elektrību, gan degvielu.
+ Pieejams valsts atbalsts jauniem auto līdz 9000 EUR, norakstot veco auto, var iegūt vēl 2000 EUR, kā arī iespējamas papildu atlaides vai bonusi no pārdevēja.
+ Samazināts UVTN (uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis).
– Nav valsts atbalsta lietotu auto iegādei.
− Dārgāks nekā HEV.
− Nepieciešama uzlādes iespēja.
Elektroauto (BEV – Battery Electric Vehicle)
Pilnībā elektrisks transportlīdzeklis bez iekšdedzes dzinēja. Uzlādējas tikai no elektrotīkla. Populārākie modeļi 2025. gadā: Toyota BZ4X (izteikts līderis), Porsche Macan, Škoda Enyaq, Lynk & Co 02, Tesla Model Y.
Vidējais Citadele Leasing piešķirtais finansējums elektroauto iegādei 2025. gada pirmajā pusē ir 36 121 eiro.
+ Nav emisiju, ļoti kluss un efektīvs.
+ Zemas ekspluatācijas izmaksas.
+ Pieejams valsts atbalsts jauniem auto līdz 9000 EUR un lietotiem auto līdz 6750 EUR; norakstot veco auto, var iegūt vēl 2000 EUR, kā arī iespējamas papildu atlaides vai bonusi no pārdevēja.
+ Var braukt pa sabiedriskā transporta joslu.
+ Rīgas Satiksmes stāvvietas ir pieejamas bez maksas.
+ Nav UVTN (uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis).
− Atkarīgs no uzlādes infrastruktūras, tomēr tā strauji paplašinās.
− Augstāka sākotnējā cena.
Vēl daži aprēķini
Lai gan auto kredīts un līzings paplašina izvēles klāstu, tomēr vislielākā ietekme uz izvēli ir tavām finansiālajām iespējām – algai, apgādājamo skaitam, kredītiem un attiecīgi iespējamajai summa, ko ik mēnesi vari atvēlēt aizņēmuma atmaksāšanai, kā arī citiem faktoriem.
Lai auto iegāde būtu finansiāli saprātīga, izmaksām nevajadzētu pārsniegt 25–30 % no mēneša ienākumiem. Turklāt jāņem vērā arī citus ar auto saistītos izdevumus – apdrošināšana (OCTA, KASKO), auto ekspluatācijas nodoklis, degvielas/uzlādes, arī apkopes un citas izmaksas.
Citadele Leasing piedāvā finansējumu šādiem auto ar likmi no 1,49 % + Euribor (BEV) un 1,89 % + Euribor (PHEV). Savas iespējas ātri un ērti vari noskaidrot mūsu mājaslapā.
LIFESTYLE
Saistītie raksti
Viltus darba piedāvājumi LinkedIn

Krāpnieki pēta sociālos tīklus. Kā neatklāt par daudz?

Cik daudz naudas dāvināt kāzās?

OCTA bez noformēšanas maksas
Izvēlies izdevīgāko piedāvājumu no 7 apdrošinātājiem.
Apdrošināšanas brokera pakalpojumu nodrošina SIA “CL Insurance Broker”.
Aptauja
Tematiskie atslēgvārdi
