Uz naftas un pārtikas cenu rēķina

Tirdzniecība Baltijā

Pēc ļoti minimālā pieauguma pērn mazumtirdzniecības apgrozījums šī gada pirmajos mēnešos pieaudzis par 6,8%, kas ir straujākais pieaugums kopš 2013. gada, taču lielā mērā atspoguļo naftas un pārtikas cenu kāpumu. Neskaitot inflāciju, mazumtirdzniecības apjoms pirmajā ceturksnī palielinājies par 2%.

Pēdējos divus gadus mazumtirdzniecības attīstība Latvijā nedaudz atpaliek no Lietuvas un Igaunijas, taču kopējās tendences Baltijas valstīs ir ļoti līdzīgas. Demogrāfisko faktoru rezultātā pārtikas tirdzniecība visā Baltijā jau ilgāku laiku svārstās ap nulli, savukārt nepārtikas tirdzniecība turpina augt par 4-7% visā Baltijā.

Salīdzinājumā ar citām precēm degvielas tirdzniecība ir daudz nestabilāka, kas saistīts gan ar pasaules naftas cenu svārstībām, gan ar akcīzes likmju maiņām, taču šis gads sācies ar 10-20% kāpumu visās Baltijas valstīs. Savukārt visstraujāk augošais mazumtirdzniecības segments šobrīd ir tirdzniecība internetā, kas visās Baltijas valstīs aug par 20-30% gadā.

Vienlaikus pārtikas un degvielas cenu kāpuma pieaugums ir negatīvi ietekmējis farmācijas, kā arī atsevišķu ilglietojamu preču tirdzniecību. Tas varētu būt viens no faktoriem, kādēļ, pieaugot inflācijai Latvijā un Lietuvā, šī gada sākumā pasliktinājās arī patērētāju noskaņojums, lai gan mazumtirdzniecības apgrozījums joprojām aug lēnāk nekā vidējā darba samaksa un mājsaimniecību depozīti komercbankās.

Pārējie raksti →